Det kan du bruge psykoterapi til

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Det kan du bruge psykoterapi til

Livet byder os på mange ting. En af de ting, vi med sikkerhed kommer til at opleve gennem livet, er udfordringer. Udfordringer kan have komme i mange former, men en ting er sikkert: Det er noget, vi skal igennem for rigtigt at kunne leve. Man lever nemlig ikke livet fuldt ud, hvis man fx er holdt nede af stress.

Måske din udfordring kan håndteres med psykoterapi? Læs med her, og bliv klogere på, hvad psykoterapi kan gøre for dig.

Håndtering af stress

Man kan ikke yde sit fulde, hvis man er holdt nede af stress. Symptomer på stress kan fx opleves ved uro i maven, hjertebanken, hukommelsesbesvær, træthed, generel ulyst, søvnløshed, ubeslutsomhed osv. Rækken over symptomer er lang og kan optræde meget forskellige hos mennesker.

Psykoterapi kan hjælpe dig med at håndtere din stress, så du ikke bliver overvældet af stressfølelsen, når den træder til. Der er visse tanker og øvelser, man kan optage, som en psykoterapeut kan hjælpe en med at finde.

Dårligt selvværd

Dårligt selvværd kan have en enorm indflydelse på, hvor godt man præsterer. Dårligt selvværd handler om, hvordan vi tænker om os selv. Hvis du ofte har en følelse af at være for dum, være utilstrækkelig eller lignende, så er det meget muligt, at du er tynget af dårligt selvværd.

Konflikthåndtering

Det er måske en dansk ting, men mange danskere oplever at være konfliktsky. Det kan jo være ligegyldigt så længe, der ikke dukker konflikter op – men det gør der bare desværre altid på et tidspunkt i livet, og der er det rart at kunne håndtere dem.

Det kan fx være på arbejdspladsen, hvor du føler dig holdt udenfor eller måske endda mobbet. Det kan også være, at du synes, du er mere værd i løn, men ikke tør tage samtalen om en lønforhandling med din chef.

Den psykoterapeutiske metode

At vælge psykoterapi som behandling kan være gavnligt, fordi det fokuserer på at give redskaber, som du kan bruge i fremtidige situationer. Du får altså på en måde hjælp til selvhjælp, hvorfor mange også oplever, at de ikke behøves et længere psykoterapeutisk forløb. Måske det er noget for dig?

2020-03-24T00:00:00+00:00