En god kontorstol er vigtig for din kropsholdning

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Hvis man sidder i en kontorstol i længere perioder kan det forårsage lændesmerter eller rygproblemer. Hovedårsagen, er at når man sidde i en kontorstol eller i alt almindelighed har en statisk kropsholdning, så øges spændingen i ryggen, skuldre, arme og ben og kan tilføje store mængder tryk på rygmusklerne og rygsøjlen

Når du sidder i en kontorstol i lang tid, er den naturlige tendens for de fleste at hælde til siden eller synke ned i stolen, og denne holdning kan overstrække rygsøjlen og de omkringliggende strukturer i rygsøjlen. Med tiden kan forkert siddestilling beskadige ryggen og bidrage til forværrede smerter.

Retningslinjer for en god kontorstol

Du skal i udgangspunktet naturligvis have  en god kontorstol. En god kontorstol er en form for værktøj, der, når den bruges korrekt, kan hjælpe dig med at opretholde god kropsholdning, mens du sidder. Men det er ikke nok at have en ergonomisk kontorstol – det er også nødvendigt at kunne tilpasse kontorstolen til ens krop for at forbedre komforten og reducere belastningen af ​​rygsøjlen.

Det første skridt i at indstille en kontorstol korrekt, er at etablere den ønskede højde på skrivebordet. Dette afhænger primært af den type arbejde, der skal udføres, og af højden af ​​den person, der bruger kontorstolen. Højden på skrivebordet kan variere meget og vil kræve forskellig placering af kontorstolen eller måske endda en helt anden type ergonomisk stol.

Når skrivebordet er placeret i den rigtige højde, kan brugeren justere kontorstolen i overensstemmelse med hans eller hendes fysiske proportioner.
Her er de vigtigste retningslinjer :

Albue måling
Start med at sidde komfortabelt så tæt som muligt på dit skrivebord, så dine overarme er parallelle med ryggen. Hvil dine hænder på din arbejdsflade (fx desktop, computer tastatur). Hvis dine albuer ikke er i 90 graders vinkel, skal du justere din kontorstolhøjde enten op eller ned.

Lårmål
Kontrollér, at du nemt kan glide fingrene under låret i forkant af kontorstolen. Hvis det er for stramt, kan du sætte dine fødder op på en justerbar fodstøtte.

Hvilende øjenhøjde
Luk dine øjne, mens du sidder komfortabelt med hovedet vendt fremad. Åbn langsomt dine øjne. Dit blik skal være rettet mod midten af ​​din computerskærm. Hvis din computerskærm er højere eller lavere end dit blik, skal du enten hæve eller sænke det for at reducere belastningen på den øvre rygsøjle.

Armlæn
Juster armlæn på kontorsstolen, så det bare lidt løfter dine arme på skuldrene. Brug af armlæn på din kontorstol er vigtigt at tage en del af belastningen ud af din øvre rygsøjle og skuldre, og det bør gøre dig mindre tilbøjelig til at slæbe frem i din stol.

2018-11-08T11:34:04+00:00