Har du talt med dit selvværd i dag?

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Vi danskere er ifølge alverdens undersøgelser blandt de mest lykkelige mennesker i verden. Vi topper godt nok ikke listen i år, men vi er stadig helt i toppen. Når man kigger på undersøgelser omkring den danske psyke. Der er nemlig rigtig mange, der kæmper med psykiske problemer. En stor del af disse problemer er i forbindelse med lavt selvværd. Der findes ikke nogen præcise tal for det, men det menes at mellem 300 og 400.000 danskere kæmper med et selvværd, der er i en forfatning, hvor det giver problemer.

Har man først opbygget et lavt selvværd, er man i overhængende risiko for at få stress, og det kommer nok heller ikke som en overraskelse, at depressioner kan være tættere på, hvis man i forvejen kæmper med andre ting. Det er vigtigt med det samme at sige, at det både er mænd og kvinder, der rammes af lavt selvværd, dog lader det til, at der er en overvægt af kvinder.

Det kommer ikke af sig selv og forsvinder ikke af sig selv

Et lavt selvværd er ikke noget der er medfødt, og der findes ikke nogen babyer eller bitte småbørn der har lavt selvværd. Hvis det kommer så tidligt i livet, skyldes det forældrene. Efterfølgende kan det skyldes børnehaver, skoler og lignende. I mange tilfælde komme det tidligt i tilværelsen, og udvikler sig så. For nogle bliver det et stort problem, mens det for andre ligger og ulmer under overfladen. Behandling af lavt selvværd er i mange tilfælde nødvendigt, hvis man vil af med det. Er man først i en spiral, hvor ens selvværd er i bund, kan det være svært at se en udvej selv, og professionel hjælp kan være den eneste løsning.

Det kan du selv gøre

At professionel hjælp kan være en nødvendighed, betyder ikke, at du ikke selv kan gøre noget. En af de vigtigste ting man kan gøre, at lade være med at sammenligne sig selv med andre. Lavt selvværd handler i høj grad om, at man ikke selv mener at man er det samme værd som andre. Jo mindre man sammenligner jo mindre bliver man mindet om dette.

En anden god ting kan være lister. Lav lister om ting du selv mener, at du er god til. Få så dine veninder til at lave lister over ting de synes der er gode ved det. Se om det er de samme ting, eller om der er gode ting ved dig selv, som du ganske enkelt overser.

Sig gode ting til dig selv hver eneste morgen foran spejlet. Det kan virker banalt, og det kan være svært i øjeblikket. Men find nogle gode ting ved dig selv, og mind dig om dem hver morgen.

2019-12-17T08:17:45+00:00