Sådan kommer du godt i gang med løb

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Vil du gerne begynde at løbe, men har svært ved at komme i gang? Her kan du læse, hvordan du kommer godt i gang.

Løbesko er et must

Vigtigst af alt skal du have dig et par løbesko. Og ja, det skal være løbesko og ikke bare et par gamle sneakers, du har liggende. Det er nemlig vigtigt, at du får den optimale støtte og affjedring, så du undgår unødvendig ømhed og skader. Det er en god ide at gå ned i din lokale sportsbutik og få hjælp til, hvilke løbesko, der passer bedst til dig.

Lyt til motiverende musik

De har en motiverende effekt at lytte til musik under løbeturen. Uden musik eller anden lyd kan det hurtigt blive kedeligt og langtrukket. Miks en playliste med dine favoritnumre, smid et par høretelefoner i ørene og start løbeturen med motiverende lyd. Du kan med fordel investere i et par trådløse høretelefoner til løbeturen. Så kan du lytte til musik uden at bøvle med ledninger.

Tilpas din kost

Det er også en klar fordel at tilpasse dit væske- og kostindtag til din løberutine. Væskemangel nedsætter ydeevnen, og du bør derfor drikke lidt mere end de 3 liter, de dage du skal løbe eller træne. Drik et stort glas vand 30 minutter før du løber og drik omkring en halve liter efter. Du bør også spise sundt og varieret, så dine muskler har noget energi at tage af. Vær opmærksom på, at du måske har brug for lidt mere mad de dage, du løber.

Vær tålmodig

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at bevare tålmodigheden. Rom blev ikke bygget på en dag, og det bliver din løbeform heller ikke. Start stille og roligt op og øg langsomt distance, frekvens og intensitet. Hvis du har svært ved at vurdere, hvornår og hvor meget du skal bygge på, er det en god ide at følge et løbeprogram for begyndere. Dem kan du finde mange versioner af på nettet.

2019-04-04T11:25:54+00:00