Sådan undgår du usundhed i hverdagen

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

De fleste er opmærksomme på, at de skal fokusere på at holde sig fra at være usunde. Det kan selvfølgelig være svært i sig selv, men det kan også være svært præcist at vide, hvad der er usundt. For det gælder ikke kun om at forbrænde flere kalorier, end du indtager. Dette er ganske vist den klart største årsag til, at folk tager på i vægt, men sundhed går videre end blot, hvor meget du vejer. Du kan også have usund hud, usunde vaner og en usund psyke. Alle disse ting samlet bliver til en jungle, hvor det kan være svært at hakke sig frem til, hvad der egentlig er årsagen til usundhederne.

Her finder du årsager til usundhederne

Som forklaret er årsagerne til usunde tilstande ofte indviklede og sammenfiltrede, og skal ikke kun forstås som enkeltsager. Her er dog nogle af årsagerne, du måske kan stå med:

  • Usund hed skyldes for det meste usunde vaner og påførte kemikalier. De usunde vaner kan f.eks. være rygning eller for meget kaffe og alkohol. Farlige kemikalier via diverse produkter du påfører huden, har også noget at skulle have sagt. Du kan undgå det sidste ved at skifte til hudplejeprodukter, der ikke er skadelige for huden – se mere her.

  • Er du i virkelig dårlig kondi? Højst sandsynlig er det fordi, du ikke har dyrket sport eller løbet i lang tid. Kondi tager en del tid om at blive bedre, hvis du starter fra 0 – og kondien forværres også hurtig igen. Rygerlunger kan også spille en rolle.

  • Føler du, at hele din krop er doven og usund? Her kan der være flere årsager; ikke nok søvn, for meget stress, ikke nok aktivitet, depressive tanker/følelser.

  • Måske føler du, at sindet eller tankerne er usunde? Dette kan også være pga. stress eller depression. Her kan ro, meditation, psykologi og aktivitet hjælpe.

2019-10-25T00:00:00+00:00